för små wakeboard fenor?

Vilka fenor är bra till vad m.m.

för små wakeboard fenor?

Inläggav n_erik_n fre 23 jul 2010, 12:07

Hej något konstigt har hänt mej.... när jag körde wakeboard idag så fick liksom nt fenan fäste ivattnet,körde ut på en heelside och försökte att svänga så mycket som möjligt alltså nästan ligga ner bakåt och ladda för ett toeside hopp.... och då så typ vänder sej brädan på tvären och jag ramlar på baken! ska det vara så? vågar nu nt luta så mycket bakåt som möjligt pga av det... är det så på era brädor också? det har hänt totalt 3 gånger,2gr på hs och en gång på ts... kan det bero på att fenorna är för små?? har dem jag fick med när jag köpte mitt wakeboardpaket.
vad tror ni?
n_erik_n
Nybörjare
Nybörjare

Poäng: 0

Re: för små wakeboard fenor?

Inläggav Markspark fre 23 jul 2010, 12:26

jag har bara de inbyggda småfenorna, medan henning t.ex. har en helt plan bräda på undersidan.. jag hade samma problem som du när jag skulle kite:a, tryck hårdare på bakhälen, så tror jag att det löser sig..

(jag tror alltså inte att fenorna är problemet)
I wish my lawn was EMO so it would cut itself..
Användarvisningsbild
Markspark
Duktig
Duktig

Poäng: 2

Inläggav Mikael fre 23 jul 2010, 13:42

Har du lite vågit vatten hjälper de jättemycket med fenor.. Men är de hyffsat platt så behöver man inte fenor alls du kan skära supert hårt med en helt plan bräda. Det handlar lite om teknik och som Mark sa, lägg mer tyngd på bakbenet så du kommer ner lite i vattnet och ta de progressivt... Och självklart när trycket blir för stort så kommer brädan att tappa fästet men vid de laget så kommer du hoppa tillräckligt långt :)
Mikael, Moderator - Vattenlust.se
My drinking team has a wakeboarding problem
Användarvisningsbild
Mikael
Avancerad
Avancerad

Poäng: 1

Inläggav ericsson lör 24 jul 2010, 00:44

Vad är det för bräda?
Jag har en gammal bräda som är nästan omöjlig att få bra fäste med. Har inte testat med större fenor men det hade kanske fungerat.
Men som grabbarna innan säger, idag kör jag med min bräda helt utan fenor och det fungerar kanon.
Användarvisningsbild
ericsson
Grundare / webmaster
Grundare / webmaster

Poäng: 7

Inläggav n_erik_n lör 24 jul 2010, 09:56

det är en freemotion 134 frequensy med freemotion frequensy bindningar. http://www.wipeoutdist.se/product_info.php/products_id/158?osCsid=nv596il5vls9ascvduitgos9b7
n_erik_n
Nybörjare
Nybörjare

Inläggav skånefisken ons 28 jul 2010, 14:12

Vet inte hur mycket du väger och hur lång du är men en 134 verkar stontant väldigt kort.
När det gäller att skaffa större fenor så hade jag inte alls satsat på det.
Lär dig försöka utnyttja brädans kanter i ditt skär istället så kommer du få en skön hal bräda när du vill ha det och samtidigt kunna skära hårt ut när du laddar inför ett hopp.
Användarvisningsbild
skånefisken
Avancerad
Avancerad

Poäng: 1

Inläggav n_erik_n ons 28 jul 2010, 23:04

skånefisken skrev:Vet inte hur mycket du väger och hur lång du är men en 134 verkar stontant väldigt kort.
När det gäller att skaffa större fenor så hade jag inte alls satsat på det.
Lär dig försöka utnyttja brädans kanter i ditt skär istället så kommer du få en skön hal bräda när du vill ha det och samtidigt kunna skära hårt ut när du laddar inför ett hopp.

mm vet men jag är bara 11 år och 153 lång och väger ca 40kg så.... men ja igår gjorde jag min första w2w!!! stte en idag med :D men har lärt mej att kontrolera brädan nu. men märkte idag att man inte ska göra FÖR skarpa svängar :S
n_erik_n
Nybörjare
Nybörjare

Inläggav ericsson tor 29 jul 2010, 20:01

Grattis!
Alltid härligt i början när man lär sig något nytt hela tiden.
Användarvisningsbild
ericsson
Grundare / webmaster
Grundare / webmaster

Poäng: 7

Återgå till Fenor